Del 2 - utbildning och arbete.

2017-02-24 @ 12:59:04
Tjenixen!

Nu har jag ju då lite tid över i vardagen, känns som jag alltid är på språng haha, så nu hinner jag med att slänga in ett litet inlägg. Som jag sagt tidigare så har det hänt så sjukt mycket de senaste åren, så jag delar upp det lite. Här har vi då del två. Lite om arbetslivet och vad jag har hittat på där.
 
Som jag nämnt tidigare så flyttade jag och Robin ihop i en trea. Superfin var den verkligen. Efter att ha bott där ett tag och jag insett att Donken inte riktigt var något för mig, så var det dags för nya utmaningar. Jag provade på att arbeta med telefonförsäljning och kundtjänst. Detta var något som ett tag fungerade riktigt bra. Jag fick in lite rutin på det hela med ett 8-17 jobb, och som ett plus i kanten så arbetade även mamma här med mig. Det höll i några månader, tills det blev alldeles för mycket.
 
Jag har haft depressioner fram och tillbaka sedan jag var i tonåren, och detta jobb gjorde det inte mycket bättre. Det började redan på Donken med mina grova ångestattacker, och nu började det även påverka mig ganska starkt inom detta yrket. Efter ett tag blev jag uppsagd efter att ha pratat med chefen, och det var nu dags för mig att hitta något annat.. Jag fick arbete på SF bio. Men det var inget fast schema och jag fick inte ut så mycket i lön under den perioden.
 
Det var ingen lätt period, Lobbe fick betala rätt så mycket av våra utgifter, men vi fick det ändå att gå ihop väldigt bra. Efter en kort stund insåg jag att jag kanske borde ta tag i mitt liv och utbilda mig.
 
Sagt och gjort, och jag började leta efter utbildningar som skulle kunna passa mig. Tillslut fann jag något som tilltalade mig - hudterapeut. Efter en del research osv så slutade det med att det blev en CIDESCO-utbildning som fanns i Köpenhamn. Utbildningen varade i 1,5 år, och 6 månader utav dem skulle man spendera till att praktisera.
 
Jag trivdes, och jag älskade det. Det var riktigt jobbigt dock att vara hemifrån ca 11h varje vardag, men just den tiden skulle jag ju bara behöva dras med i 1 år.
 
När det började dra ihop sig för praktik så visade det sig att jag fick lov att göra denna utomlands om jag ville, så länge skolan fanns i just det landet. Vi började diskutera och båda två kände att det hade varit skönt att spendera ett halvår utomlands. Efter en hel del prat så hade vi bestämt oss - vi kunde absolut klara oss med att bo i Thailand i ett halvår!

Därefter gick allting rätt så fort. Vi insåg att vi inte kunde ha kvar lägenheten om vi skulle ha en chans att samla ihop en viss summa pengar, så vi försökte hitta ett annat ställe att bo på tills dess. Det visade sig då att vi kunde flytta ut på Lobbes pappas gård, där det fanns ett litet hus som stod helt tomt. Lägenheten sades upp och vi blev Fleninge-bor!
 
Tyvärr visade det sig dock senare att det inte kunde bli något med Thailand, då jag inte fick tag i något ställe att praktisera på. Började prata om andra alternativ, men dessa skulle kräva både mer tid och mer pengar. 
 
Det slutade iallafall med att vi bodde kvar, och jag fick en praktikplats på Electa. Detta höll dessvärre inte i sig hela halvåret pga vissa omständigheter, och jag sökte mig då till Trivas på Råå istället. Här trivdes jag som fisken i vattnet!

Efter att praktiken var slut så fick jag även en timanställning där. Jobbade där i lite mer än ett halvår. Efter det så fick jag en chans att arbeta på Bakken i Danmark över sommaren. När jag tog upp detta med min chef och undrade om det fanns en chans för mig att få fast där, så fick jag istället veta att de hade en utomstående som de skulle intervjua för just en sån tjänst. Avslutade min anställning och spenderade min sommar på Bakken istället.

Det var ett väldigt givande jobb, och jag fick arbeta med en av mina bästa vänner! Lärde mig mycket och även här trivdes jag riktigt bra!

När säsongen tog slut så var det dock återigen dags för mig att hitta något nytt att sysselsätta mig med. Hade under tiden jag var anställd på Trivas utbildat mig vidare till massör, så kanske var detta något jag skulle satsa på? Jag hade mycket planer och tankar på att starta eget, och att en dag i framtiden ha och driva mitt eget SPA.
 
Efter besök på arbetsförmedlingen och lite svängar hit och dit, så fick jag en möjlighet att börja arbeta med något jag aldrig kunnat tro att jag skulle arbeta med. Produktion. 
 
Jag fick en kortare anställning på ett företag som tillverkar etiketter av olika slag. Det började med en anställning via Lernia där jag enbart vart anställd för att syna och packa en viss sorts etiketter.
 
Jag trivdes på jobbet - och det märktes nog. När denna anställningen tog slut, så visade det sig att de ville att jag skulle komma tillbaka när det drog igång igen, men de visste inte riktigt när detta skulle bli.
 
Efter att ha varit utan jobb i ca två veckor, så ringde chefen upp mig och undrade om jag skulle kunna tänka mig att lära mig en av maskinerna. Självklart svarade jag! Två veckor efter detta var jag tillbaka och denna gången inte via ett bemanningsföretag.
 
Här sitter jag idag, med en skiftanställning (dock inte fast ännu) och arbetar med att tillverka etiketter, och även packa dessa.
 
Har fått underbara kollegor och jag trivs återigen riktigt bra på min arbetsplats. Så här hoppas jag på att få stanna ett bra tag till!
 
Vet inte riktigt om detta inlägg gav så mycket, men det är ju alltid bra att ha det för att kunna gå tillbaka och läsa senare. 
 
Vad inlägg nummer 3 kommer handla om vet jag inte ännu, men det finns sååååå mycket mer att skriva ner.
 
Nu ska jag iallafall göra mig klar och vänta på min kära sambo, fästman, bästa vän. Idag blir det en liten (läs: stor) tur ut i vida världen för att handla en massa skojsigt. Trots allt löning som kom in på kontot idag, den kan ju inte befinna sig allt för länge på kontot, eller vad säger ni?

Ha en fin dag,
 
Ciao!

Era åsikter

Jag lyssnar på dina åsikter:

Vad heter du?
Kommer du tillbaka?

Hur kan jag få tag på dig? (publiceras ej)

URL/Har du någon egen blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0